Een ondernemingsplan is een zeer belangrijk en strategisch instrument voor ondernemers. Een goed ondernemingsplan helpt ondernemers om zich niet alleen te concentreren op de specifieke stappen die nodig zijn om hun bedrijfsideeën te laten slagen, maar helpt hen ook om de doelstellingen op korte en lange termijn te bereiken.
Hoewel een ondernemingsplan essentieel is, of je nu een Besloten Vennootschap (BV) of een eenvoudige eenmanszaak begint, ziet niet elke ondernemer de noodzaak ervan in. Velen aarzelen om hun plan op schrift te stellen en er zijn talloze artikelen online die beweren dat het ondernemingsplan dood of irrelevant is. Natuurlijk is niet iedereen het daarmee eens. Een groot aantal deskundigen op het gebied van bedrijfsfinanciering steunt het idee dat het hebben van een goed ondernemingsplan belangrijk is. Zelfs uitstekende bedrijfsideeën kunnen nutteloos zijn als u geen strategisch plan kunt formuleren en uitvoeren.
Als u bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in het aantrekken van kapitaal, zullen geldverstrekkers en investeerders waarschijnlijk uw doelgroep zijn. Als u geïnteresseerd bent in partnerschappen, zullen uw potentiële zakenpartners uw publiek zijn. Wie uw publiek ook vormt, concentreer u op de kernboodschap die u wilt dat zij ontvangen om de gewenste respons te krijgen.